De ridder is een eigen ontwerp van Gabrielle en de bedelaar is mijn eigen ontwerp. Het paard is een patroon van atelier Anemoontje Het paard van Sinterklaas, maar dan in het zwart uitgevoerd. Het kasteel hebben Robbert-Jan en Gabrielle samen gemaakt. Uit schuimrubber gesneden en vervolgens helemaal met wol volgeprikt.
Het Sint Maarten verhaal
(Christelijke invloed)
Martinus was de zoon van een rijke koopman. Lang geleden was hij soldaat in het Romeinse leger.
Op een dag reed Martinus met een groepje soldaten naar een grote stad. Het was koud en mistig.
Martinus had zijn lange mantel goed om zich heen geslagen. Zo had
hij het heerlijk warm. Ze hadden haast, want ze wilden voor donker
binnen de stadsmuren zijn.
Toen ze bij de stadspoort aankwamen, stapte er plotseling een arme
man op hem af. Hij had geen schoenen, geen jas en geen sokken aan, Je
kon aan hem zien dat hij het erg koud had.
"Wat is er met jou aan de hand?" vroeg Martinus. 'Ach", rilde de
man, "ik heb het koud en ik heb zo'n honger". Martinus dacht even na.
Hij zou zijn mantel wel willen geven.
Maar in die tijd mochten soldaten zonder mantel de stadspoort niet
in. De mantel hoorde bij hun uniform. Wat moest Martinus nu doen? Hij
kon die arme man daar toch niet zo maar laten staan?
Plotseling kreeg hij een goed idee. "Ik geef hem de helft van mijn
mantel. Dan kan ik de andere helft omgeslagen houden!" Hij deed zijn
mantel af. Trok zijn zwaard en hakte de mantel in twee stukken. Eén stuk
gaf hij aan de arme man. En één stuk sloeg hij zelf om zijn schouders.
Daarna pakte hij zijn beurs en gaf de man wat geld. De arme man was
erg blij. Nu had hij een mantel tegen de kou en wat geld om eten te
kopen. Hij bedankte Martinus en vertrok. En Martinus? Die reed daarna
tevreden met zijn soldaten de stad binnen.
In de nacht die hierop volgde verscheen Christus aan Martinus,
bekleedt met de helft van de mantel die Martinus aan de bedelaar had
geschonken. Christus sprak tot hem: “Wat jij voor de bedelaar hebt
gedaan, dat heb je voor mij gedaan.” Deze beleving raakte Martinus zo
zeer, dat hij zich liet dopen en Christen werd. Hij wilde niet langer
soldaat zijn, hij wilde juist de armen helpen.
Het verhaal van de bedelaar had zich in de weide omgeving
verspreid. Overal in het land sprak men over Martinus goede daad. Veel
mensen hielden van hem en vereerden hem, ze wilden zelfs dat Martinus
bisschop zou worden. Martinus was echter veel te bescheiden en hij
verstopte zich in een ganzenkooi voor de mensen die hem tot bisschop
wilden benoemen. Maar de ganzen snaterden zo luid dat hij toch ontdekt
werd. Zo werd Martinus een geliefd bisschop en ging hij als st. Maarten
de geschiedenis in.
Natuurlijke invloed
De natuurlijke invloed stamt ook uit een ver verleden. Aan het
einde van het jaar, wanneer de oogst was binnengehaald, was het vroeger
de gewoonte dat mensen ommegangen maakten over de kale velden en akkers.
Dank voor de oogst en bescherming tegen kwade geesten gedurende de
winternacht waren de motieven hiervoor. Er werd vuur gemaakt op de koude
grond en er werden lichtjes rondgedragen. Het vee was binnengehaald en
er brak een tijd aan van rust.
St. Maarten is het eerste lichtfeest van het jaar. Op veel plaatsen
wordt op 11 november (de sterfdag van st. Maarten) traditiegetrouw door
de kinderen een “ommegang” gemaakt in de buurt. Elk kind draagt een
lichtje met zich mee, een kaarsje dat brand in een knol of winterpeen:
licht in donkere aarde.
Knollen en penen zijn dan ook het laatste wat moeder Aarde ons
schenkt voordat zij tot rust komt. De kinderen trekken zingend langs de huizen en “bedelen” om
een gift, een deel van de oogst: noten, fruit, rozijntjes e.d.
Spirituele invloed
De spirituele invloed speelt zich vooral binnen ons zelf af. Wat
heeft de geschiedenis van st. Maarten ons nu, in deze tijd nog te
zeggen? De weg naar binnen, naar het goddelijke - de Christus - in
jezelf, is een menselijke ontwikkelingsweg, zoals die symbolisch ook
wordt beschreven in sprookjes. Alvorens nog lang en gelukkig te mogen
leven, heeft de hoofdpersoon een aantal opdrachten te vervullen. Zo’n
weg te gaan vraagt moed, doorzettingsvermogen en een lichtend voorbeeld.
De ontwikkelingsweg van de mensheid wordt door een groot aantal
heiligen ver-licht.
St. maarten maakt
offerkracht zichtbaar. Hij schenkt niet zijn hele mantel weg. Een deel,
namelijk de helft, houdt hij zelf. Je zou kunnen zeggen dat hij zijn
bezit heroverweegt en gegeven de omstandigheden beslist dat hij met
minder toe kan. Je kunt iets van jezelf schenken, maar niet alles. Geven
is voor veel mensen gemakkelijker dan ontvangen. Kun je behalve geven
ook vragen en ontvangen? Wanneer je je verdiept in het verhaal van st.
maarten kun je je afvragen in hoeverre je je met beide figuren kunt
identificeren: st. maarten, de gulle gever, een rijk man, en Christus,
die bedelaar kan zijn. Herken je ze allebei ook in jezelf? (bron: het sterrenhofje.nl)
Deze lieve pompoenkindjes zijn een eigen ontwerp. Ze hebben een houten kraal als hoofdje.
Transparanten
Deze transparant is een pompoen met daarin kindjes die met een lantaarntje lopen.
De kleuren komen helaas niet zo goed tot z'n recht, maar het karton is bruin en er zitten gele sterretjes in.
Wat heb je het Sint-Maartensfeest mooi verwoord zo! Je tafel ziet er ook prachtig uit! Lieve groetjes, Barbara
BeantwoordenVerwijderenDank je wel. Het is zo'n heerlijke tijd nu met al die gezellige jaarfeesten.
VerwijderenHoutkacheltje aan 's avonds en lekker knutselen. Ik zag je straatje met vilt, echt een goed idee :)
Liefs, Jolette